På trods af montørernes mangeårige erfaring og forsigtighed i forbindelse med demontering af eksisterende porte, kan der være mange uforudsete eller ikke-synlige forhold, såsom løse mursten, løs gasbeton, løse lecablokke, sætningsrevner, gennemtærede konstruktionsdele såsom overliggere, bærende søjler eller lignende. Disse forhold kan medføre nødvendige efterreparationer, hvorfor der tages forbehold for enhver form for ikke-forsætlige hændelser i forbindelse med demonteringen, som udføres af sælger.
Montering foretages af en eller flere gange efter sælgers skøn – når de fornødne arbejder er udført – og der findes fast plant gulv, og dette er ryddet og tilgængelig i henhold til ordrebekræftelsen. Såfremt der ikke er et frit og ryddet arbejdsområde i forbindelse med montage, vil køber debiteres for den forsinkelse, dette måtte medføre i henhold til vore gældende timesatser pr. påbegyndt time. Dette gælder også i de enkeltstående tilfælde, hvor montageudførelsen udsættes grundet disse forhold.
Vore montagebiler skal kunne køre helt frem til portåbningerne på montagestedet.
Til vore montørers rådighed skal stilles følgende:
Stikkontakter umiddelbart ved arbejdsstedet (230V, 10A – for håndværktøj).
Sælger sørger for at montagestedet er ryddeligt efter afsluttet montage. Emballage, såsom flamingo, pap og plastik medtages af sælger og afleveres til genbrug. I nogle tilfælde fejes underlaget, men det påhviler køber eventuelt at støvsuge.
Øvrige arbejder, der skal udføres sammen med vor montering, skal udføres uden forsinkelse efter vore montørers anvisninger, f.eks. faststøbning, inddækning, glasmontering og el-installation. Udgifter, der skyldes manglende opfyldelse af ovennævnte betingelser, faktureres efter sælgers normale satser for arbejdsløn, kørsel, ophold m.m.
7. Produkt og produktændringer
Alle vore porte produceres i henhold til gældende EU-standarder/normer, hvoraf alle klassificeringer som minimum opfyldes i forhold til vandmodstand, vindlast, u-værdier, luft permeabilitet samt lydisolering.
Alle vore porte produceres med henblik på at skabe det bedst mulige symmetriske facadeudtryk i henhold til portenes specifikke åbningshøjder fra underlag og op efter (typisk tilpasses bund- og topsektion). Vedrørende model Gudhjem, hvor fyldningerne i portens sektioner er præfabrikeret, medfører dette væsentlige begrænsninger i mulighederne for tilpasning af sektionssammensætningen i forhold til åbningshøjden, hvorfor der i nogle tilfælde vil være forskellige afstande mellem sektionssamlinger samt fyldningerne i portens sektioner, hvilket der tages forbehold for.
Som standard leveres alle porte hvide indvendigt (nærmeste RAL kode er 9010 / REN HVID) Det påhviler køber og er købers ansvar at informere Skjold Porte skriftligt inden udfærdigelse af ordrebekræftelse, såfremt det ønskes at den indvendige side skal males i specialfarve.
I forbindelse med skadessager, ved eksempelvis påkørsel, er det kundens ansvar at oplyse om eventuelt flere porte med facadelinie eller tilhørende sidedør med facadelinie. Dette er vigtigt, for at vi bedst muligt kan udfærdige et dækkende tilbud tilsvarende eksisterende forhold. Der tages dog forbehold for produktændringer i design samt nuance- og farveforskelle.
Sælger forbeholder sig ret til uden varsel at foretage ændringer i aftalte specifikationer, hvis dette kan ske uden ulempe for køber.
8. Mangler og reklamation
Ved levering skal køber straks foretage en sådan undersøgelse af det solgte som ordentlig forretningsbrug kræver.
Hvis køber vil påberåbe sig en mangel, skal køber ved synlige mangler omgående ved modtagelse, og ellers inden 5 kalenderdage efter manglen er eller burde være opdaget, give sælger skriftlig meddelelse herom, samt anføre hvori manglen består. Såfremt køber har opdaget eller burde have opdaget manglen, og han ikke reklamerer som anført, kan han ikke senere gøre manglen gældende. Efter sælgers suveræne skøn vil evt. mangler konstateret efter udløb af fristen på 5 dage fra modtagelsen, evt. blive anerkendt.
Efter sælgers valg vil mangler ved det solgte blive afhjulpet eller det solgte vil blive omleveret.
Sker afhjælpning eller omlevering i henhold til ovenstående ikke inden for rimelig tid, er køber under iagttagelse af dansk rets almindelige regler samt nærværende salgs- og leveringsbetingelser berettiget til at hæve aftalen, kræve afslag i købesummen eller kræve erstatning.
Har køber ikke inden 6 måneder efter leveringsdato påberåbt sig manglen overfor sælger, kan han ikke senere gøre den gældende. For dele, der er udskiftet eller repareret,påtager sælger sig de samme forpligtelser, som gælder for det oprindeligt solgte i et tidsrum af 6 måneder, dog således at sælgers mangelansvar ikke for nogen del af det solgte kan udstrækkes til mere end 1 år fra den oprindelige leveringsdato. Garanti ydes for fejlfri materialer, således at fejl og mangler afhjælpes hurtigst muligt uden beregning. Garantien gælder fra afsluttet montage. Forudsætning for garantien er normal brug, regelmæssig smøring (2-3 gange årligt) af kuglelejer i køreruller – skinner – samt øvrige sliddele, samt regelmæssig smøring af gummikantlister med silikonespray. Der ydes 5 års garanti på portautomatikken. Dog forudsættes dette, at der bliver foretaget autoriseret serviceeftersyn hver 12. måned. Endvidere ydes der 10 års garanti mod delaminering (pladeslip) eller gennemrustning af portbladet (undtaget ved uudbedret skade). Garantien omfatter ikke sliddele på porten. Det er en forudsætning for garantien, at alle reparationer ved leverancen i garantiperioden udføres af leverandøren.
Forandring af eller indgreb i det solgte uden sælgers skriftlige samtykke fritager sælger fra enhver forpligtelse.
9. Ansvarsbegrænsning
Et erstatningskrav overfor sælger kan ikke overstige fakturabeløbet for den solgte genstand.
Sælger hæfter ikke for driftstab, avancetab eller andre indirekte tab i anledning af aftalen, herunder indirekte tab, der opstår som følge af forsinkelse eller mangler ved det solgte.
Følgende omstændigheder medfører ansvarsfrihed for sælger, såfremt de forhindrer aftalens opfyldelse eller gør opfyldelsen urimelig byrdefuld: Force Majeure, arbejdskonflikt og enhver anden omstændighed, som parterne ikke er herre over, såsom brand, krig, mobilisering, rekvirering, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør eller uroligheder, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner af drivkraft samt mangler ved eller forsinkelse af leverancer fra leverandører, som skyldes nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder. Omstændigheder, som nævnt, der var indtruffet inden tilbuddets afgivelse / aftalens indgåelse, medfører kun ansvarsfrihed, såfremt deres indflydelse på aftalens opfyldelse ikke kunne forudses på dette tidspunkt.
Det påhviler sælger uden ugrundet ophold skriftligt at underrette køber, dersom der indtræffer omstændigheder som nævnt i pkt. 9.
10. Produktansvar
For produktansvar gælder de til enhver tid gældende regler i dansk ret. Idet omfang intet andet ikke følger af ufravigelige retsregler, er sælger ikke ansvarlig for driftstab, tidstab, avancetab eller lignende indirekte tab. Produktansvarsforsikring er tegnet i et anerkendt forsikringsselskab.
11. Transport af rettigheder og pligter.
Sælger er berettiget til at overdrage samtlige rettigheder og pligter i henhold til aftalen til tredjemand.
12. Tvistigheder
Enhver uoverensstemmelse mellem parterne afgøres ved domstolene efter dansk ret.